MediaWatch

Politiken får hjælp fra robot i valgdækning

Op til kommunalvalget har Politiken taget hul på at bruge automatiseret journalistik for at belyse kommunale budgetter og prioriteringer.

Med valgprojektet "Kend din kommune" har Politiken inviteret algoritmerne og den automatiserede journalistik ind på redaktionen, skriver fagbladet Journalisten.

Projektet bygger på data om budgetterne i landets kommuner, der bliver tygget igennem af en algoritme, der herefter sætter ord på de enkelte kommuners budgetter til f.eks. skoler og plejehjem. Samtidig er det muligt for læserne at sammenligne to kommuners prioritering af pengene til de kommunale opgaver.

Selvom Politikens projekt er afgrænset og målrettet valgdækningen, er digital direktør Troels B. Jørgensen overbevist om, at robotjournalistikken er kommet for at blive og vil være en gevinst.

"Jeg har virkelig svært ved at se, at journalister skal frygte, at deres job bliver taget af robotter. Det giver god mening at få en robot til at indsamle og skrive om børsdata og sportsresultater, og på de områder kan det da godt være, de laver et pillearbejde, som journalister har gjort før. Men jeg ser det mere som en mulighed for at skrive artikler, vi ikke havde skrevet før. Journalistik kan ikke sættes på formel, og derfor kan journalisternes arbejde ikke erstattes af robotter," siger han til Journalisten.

Det er udviklingshuset Buhl & Rasmussen, der har kodet og udviklet værktøjet til at bore i de kommunale budgetter til Politiken.

Også Ritzaus Bureau har taget fat på de nye muligheder for at autogenere nyheder med systemet Autoflash, lige som Bureaubiz for nylig har indgået samarbejde med selskabet Lasso om leveringen af automatiserede nyhedsregistreringer om bureauer.

 

Bureaubiz udvider med robotjournalistik og betalingsdel

Jysk Fynske vil investere i jobportal og robotjournalistik

Robotjournalist lander første kunde til nyhedsprodukt

Forsiden lige nu

Ritzaus Bureau køber Scanpix af Berlingske

Ritzaus Bureau sætter sig på en større del af fotomarkedet med overtagelse af billedbureauet Scanpix fra Berlingske Media. Opkøbet følger forårets overtagelse af Polfoto.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere