MediaWatch

Aviser indvilger i at deklarere rejseartikler

Fem aviser vil følge Forbrugerombudsmandens anbefaling om, at det skal stå i toppen af rejseartikler, hvis turen er betalt af et rejseselskab.

Ekstra Bladet, Nordjyske Medier, Frederiksborg Amts Avis, Jyllands-Posten og Metroxpress vil efterkomme Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger for rejseartikler. Det skriver Journalisten.

Anbefalingen fra Forbrugerombudsmanden er, at medier skriver i toppen af en rejseartikel, hvis turen er betalt af eksempelvis et rejsebureau, så forbrugerne ved, at der er en kommerciel hensigt. Og den praksis vil flere medier altså tage til sig.

"Vi vil følge anbefalingen og fremover skrive i toppen af artiklen, hvem vi var inviteret af, når der er tale om invitationsrejser," skriver Nordjyske Mediers chefredaktør, Lars Jespersen, til Journalisten.

Hos Politiken siger redaktionschef for Forbrug & Liv Tanja Parker Astrup, at avisen vil granske anbefalingen nærmere. Redaktionschefens umiddelbare reaktion er dog, at det ikke er sikkert, at Politiken vil deklarere på den måde, som Forbrugerombudsmanden anbefaler, fordi Politiken allerede har interne regler, der forhindrer, at sponsorer får redaktionel indflydelse.

Metroxpress skal markere annoncer tydeligere

Forsiden lige nu

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere