MediaWatch

Metroxpress skal markere annoncer tydeligere

Gratisavisen Metroxpress ændrer praksis og skal markere annoncørbetalte artikler tydeligere efter en henstilling fra Forbrugerombudsmanden.

Efter en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden strammer Metroxpress nu op og gør det tydeligere, hvad der er annoncørbetalt kommercielt indhold, og hvad der er redaktionelt. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Myndigheden tog i foråret fat i gratisavisen, fordi det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke fremgik tydeligt for læserne, at det annoncørbetalte indhold, der bestod af artikler, som blev bragt med annoncørlogo, også var annoncer.

”Vi har haft en god dialog med MetroXpress om, hvordan annoncørbetalte tekster kan markeres for at gøre det tydeligt for os læsere, at en virksomhed har betalt for eller selv har udarbejdet en tekst til gratisavisen,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen.

”Det er vigtigt for vores tillid til medierne, at de efterlever markedsføringslovens krav om at markere annoncer tydeligt og adskille redaktionel tekst fra annoncer. Derfor har Forbrugerombudsmanden fortsat fokus på at håndhæve forbuddet mod skjult reklame.”

Fremover vil Metroxpress tydeligere adskille, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår der er kommercielle interesser bag gratisavisens tekster, fremgår det.

Forsiden lige nu

Ritzaus Bureau køber Scanpix af Berlingske

Ritzaus Bureau sætter sig på en større del af fotomarkedet med overtagelse af billedbureauet Scanpix fra Berlingske Media. Opkøbet følger forårets overtagelse af Polfoto.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere