MediaWatch

Ugeaviser i Østjylland fusionerer

I slutningen af måneden bliver Lokalavisen Skanderborg slået sammen med Ugebladet Skanderborg efter Politiken Lokalavisers overtagelse af lokal konkurrent.

Det opsigtsvækkende køb og frasalg af en række lokale ugeaviser mellem Jysk Fynske Medier og Politikens Lokalaviser i begyndelsen af sommeren trækker tråde ind i efteråret. I slutningen af september fusionerer to lokale udgivelser i Skanderborg, skriver Lokalavisen selv.

I forbindelse med handlen overtog Politikens Lokalaviser Ugebladet Skanderborg fra Jysk Fynske Medier, så mediehuset i dag står bag begge konkurrerende udgivelser i byen. Fremover bliver Politikens Lokalavisers ugeavis lagt ind under Ugebladet Skanderborg, der tidligere var ejet af Jysk Fynske Medier, og de to bliver slået sammen til én udgivelse.

"Det gør vi, fordi vi tror på, at vi ved at samle ressourcerne i én avis med en fælles vision om at skabe verdens bedste lokale ugeavis i Skanderborg kan skabe et stærkt lokalt nyhedsmedie, der både som trykt ugeavis og som online medie på daglig basis vil give større værdi til vores læsere og annoncører," siger Claus Krogh til Lokalavisen Skanderborg.

Redaktionerne bag de to aviser får fremover til huse i ugebladets kontorer i Skanderborg. Hvorvidt sammenlægning betyder en reduktion i antallet af stillinger, fremgår ikke. Den samlede redaktion består af fire journalister og "en håndfuld" mediefolk i salgsafdelingen.

Kort efter handlen blev gennemført i sommer, valgte Jysk Fynske at lukke samtlige syv syddanske ugeaviser, som selskabet overtog fra Politikens Lokalaviser. Omkring 30 stillinger blev nedlagt i den forbindelse. Derudover lukkede koncernen fire aviser, som JP/Politikens Hus i forbindelse med handlen indskød i det nye fælles ugeavisselskab, som Jysk Fynske Medier er hovedejer af.

Forsiden lige nu

Schibsted henter knap 2 milliarder i nye aktier

Den norske aviskoncern, der bl.a. ejer Aftonbladet, har netop udstedt nye aktier for 2,5 mia. norske kroner. Pengene skal bruges til flere opkøb på rubrikmarkedet, men sendte aktiekursen nedad.

TV 2 varsler højere reklamepriser i 2018

Annoncørerne må se frem til højere reklamepriser på TV 2's flow-kanaler i 2018, varsler TV 2's salgsdirektør. Bureauer forstår udviklingen, men ser TV 2's udmelding som et forhandlingsoplæg.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere