MediaWatch

Markedsføring med procenter: Politiken indgår samarbejde med bryghus

Når Politikens Ibyen-sektion afholder prisfest under den københavnske festival Distortion, bliver der også langet særlige Ibyen-øl over bardisken.

Om få uger afholder Politikens Ibyen-sektion, der primært handler om livet og kulturen i København, sin årlige prisfest. I den forbindelse har avisen indgået et samarbejde med det københavnske bryggeri To Øl, der til lejligheden producerer en særlig "Ibyen-øl", som bliver skænket 1. juni, når prisfesten finder sted som en del af den københavnske gadefest Distortion.

Men hvad har ølproduktion med Politikens Ibyen-sektion at gøre? Det spørgsmål har MediaWatch stillet Annemette Tolstrup, der er projektleder i Politikens marketingsafdeling og har stået bag markedsføringssamarbejdet med bryggeriet.

"Vi vil gerne give vores læsere den mest fuldendte oplevelse som overhovedet muligt. Derfor vil vi gerne sætte vores præg på alle aspekter af den her fest, så det er både det, der foregår på scenen og den øl, man drikker imens," siger Annemette Tolstrup.

"Vi har indgået samarbejde med To Øl, fordi de er i verdensklasse inden for det, de laver, så det er et produkt, vi kan stå inde for. Og så er det et samarbejde, der har givet mulighed for, at vi kan sætte vores eget præg på øllen, hvor det er en af Politikens tegnere, der har tegnet øllens label," fortæller hun.

Politiken er en avis. Hvad får I ud af at samarbejde om øl?

"På Politiken bestræber vi os jo i høj grad på at være mere end en avis. Vi vil gerne være en levende avis, der kommer ud blandt publikum. Ibyen er selvfølgelig en del af Politiken, men fungerer på mange måder også som et selvstændigt brand, hvor det er oplagt at være med til at skabe oplevelser og få brandet ud at leve som en del af folks københavnske liv. Så på den måde kan man sige, at det er et brandinginititiv."

Sælges kun til prisfesten

Hvor mange øl, der produceres til lejligheden, og de økonomiske detaljer i aftalen, kan Annemette Tolstrup ikke sige på stående fod. Ansvaret for produktionen, salget og selve bardriften, der bliver sat op under prisfesten, ligger hos To Øl, mens Politikens Ibyen-afdeling står for indretning og design.

Skal øllen også sælges efterfølgende?

"Nej, det er i udgangspunktet kun tænkt som en øl til Ibyens prisfest. Om der bliver andre lejligheder senere hen, hvor vi laver noget tilsvarende, det ved jeg ikke endnu. Det er også lidt af et pilotprojekt, for vi har ikke prøvet noget lignende før."

Annemette Tolstrup understreger også, at Politikens Ibyen ikke har interesse i at drive forretning på initiativet. Mediet får ikke del i eventuelle indtægter, der kunne være, som i stedet går til To Øl.

"Jeg tror heller ikke, der er den store forretning i det. Øllene har store produktionsomkostninger, fordi de er særligt produceret. Men de bliver brandet, fordi de får deres øl ud på gaden til festen, og vi (Ibyen, red.) giver en mere helstøbt oplevelse. Så det er målet med initiativet. Vi ved jo heller ikke, hvor godt det kommer til at sælge, og hvor stort et overskud, det giver."

Skal I også til at få produceret særlige Ibyen-burgere eller Ibyen-kaffe for at brede sektionen ud??

"Ikke på nuværende tidspunkt. Vi har begrænset det til, hvad der er aktuelt til selve festen, som jo er en gadefest med enormt mange gæster, og madboder er ikke ligefrem oplagt her. Så derfor har vi valgt en øl. Men jeg skal ikke kunne afvise, at vi finder på noget andet senere hen," siger hun.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere