MediaWatch

Postnord dropper omdeling af ugeaviser på faste dage

Krise- og redningsplan i Postnord betyder, at selskabet ikke længere vil distribuere lokale ugeaviser på bestemte dage.

Normalt lander de gratis ugeaviser i postkasserne med nyheder fra lokalområdet og tilbud fra det lokale erhvervsliv midt i ugen eller op til weekenden.

Men den opgave trækker Postnord sig nu fra i praksis, skriver bl.a. Politiken og Danske Medier.

Som et led i en ny, omfattende krise- og redningsplan omlægger postvæsenet sin arbejdsgang og produktion, så postbude fra næste år kun deler breve ud til samme adresse en enkelt gang om ugen. Det betyder i praksis et farvel til distributionen af husstandsomdelte reklamer og ugeaviser, der skal ud på bestemte ugedage.

"Vores tilbud om distribution af adresseløse reklamer og lokale ugeaviser vil også ændre sig, da vi ikke kan omdele adresseløse og lokale ugeaviser på bestemte dage, som det kendes i dag," skriver Postnord i en pressemeddelelse.

Postnords omlægning rokker ved konkurrencebilledet på distributionsmarkedet. Her driver JP/Politikens Hus og Berlingske Media i fællesskab Bladkompagniet, JP/Politikens Hus og Jysk Fynske Medier Dansk Avis Omdeling (DAO), der har base i Vejle, og North Media-selskabet FK Distribution.

Beder ejere om 2,3 mia. kr.

Postnords krise skyldes primært nedgang i brevmængden. Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 pct., skriver Ritzau. Nu skal selskabet omlægges, og Postnord beder ejerne, den svenske og danske stat, om 2,3 mia. kr. til en redningspakke.

De kommende fire år vil Postnord desuden skære mellem 3500 og 4000 fuldtidsstillinger.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere