MediaWatch

Norsk annoncemarked var i bakgear i 2016

Norske medier høster færre annonceindtægter i 2016, men årets afslutning giver grobund for optimisme.

De samlede reklameinvesteringer i Norge gik tilbage med 2,2 pct. sidste år. Det skriver Medier24 på baggrund af en rapport fra svenske IRM, der analyserer annoncemarkedet i Skandinavien.

I alt beløb annonceringen i Norge sig til 19,2 mia. norske kr., svarende til 16,1 mia. kr., i 2016. Hvis man ser isoleret på fjerde kvartal, var der tale om en fremgang på 1,6 pct. Og det giver grund til optimisme.

"De seneste år har været dystre på reklamemarkedet. Men vi ser måske en stabilisering af markedet på vej ind i 2017. Bunden er måske nået," udtalte Madeleine Thor, daglig leder hos IRM, ifølge Medier24 i forbindelse med fremlæggelsen af tallene.

Den digitale annoncering gik 5 pct. frem i løbet af året og tegner sig for 41,3 pct. af det samlede norske annoncemarked. På andenpladsen ligger tv med 20,5 pct. efterfulgt af dagbladene, der høster 16,2 pct. af det norske annonceforbrug.

IRM estimerede i efteråret 2016, at det danske annoncemarked ville vokse med 1,6 pct. i 2016 og med 1,9 pct. i 2017.

Prognose: Svag vækst på reklamemarkedet i 2017

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere