MediaWatch

Medie: The Guardian overvejer en fremtid i tabloid-format

Nyhedsbureaet Reuters erfarer, at The Guardian overvejer at skrotte det nuværende avisformat for at spare penge.

Den hæderkronede britiske avis The Guardian overvejer en fremtid i det mindre tabloid-format samt at outsource trykningen til en konkurrent såsom Rupert Murdochs News UK. Det erfarer Reuters.

Udgiveren af The Guardian, Guardian Media Group, annoncerede sidste år, at det står foran at skulle skære omkostningerne med 20 pct. for at imødekomme et tab på 62,6 mio. pund. Målet er break even inden for tre år.

Et af de forslag, der er på bordet for at sænke omkostningerne, er at skrotte det større Berliner-format til fordel for et tabloid-format, fortæller en kilde til Reuters.

"Selskabet arbejder på en hel række af effektiviseringsprojekter og printprogrammet passer ind i det," siger en kilde tæt på selskabet til Reuters.

En anden kilde fortæller, at udgiveren af avisen overvejer at outsource trykningen til News UK senere på året, hvis trykkerier netop er i stand til at trykke i tabloid-formatet.

En talsmand for Guardian Media Group afviser at kommentere spekulationerne over for Reuters.

I Danmark har de fleste dagblade i løbet af de sidste 10 år skiftet broadsheed-formatet ud til tabloid-formatet for at spare penge. Berlingske var blandt de første til at skifte i 2006 og Jyllands-Posten fulgte efter i 2008. Politiken, Kristeligt Dagblad og Weekendavisen hører til de få, der fortsat sværger til det klassiske, store avisformat.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere