MediaWatch

Ny fellow skal undersøge distribueret indhold

Tidligere chefredaktør på Ugebrevet A4 får Fyens Stiftstidendes årlige fellowship. Han skal bruge tiden på at undersøge og analysere distribueret indhold.

Jan Birkemose

Jan Birkemose, journalist, iværksætter og tidligere chefredaktør på Ugebrevet A4, får tildelt Fyens Stiftstidendes årlige fellowship og skal være tilknyttet Center for Journalistik på SDU. Det oplyser SDU i en pressemeddelelse.

Den nye fellow skal undersøge og analysere, hvad det betyder, når store spillere på markedet som Google, Facebook og Apple laver egne udgivelsesplatforme, og medierne til gengæld afgiver magten over deres eget indhold.

"Distribueret indhold er blevet sammenlignet med en stor hund, der løber imod dig, og du aner ikke, om den vil lege eller bide. Måske kan medierne tjene gode penge, hvis de placerer deres journalistik direkte på de sociale medier - måske kan de miste alt. Ingen kender svarene, og lige nu famler medier overalt på kloden efter erfaringer og gode strategier," udtaler Jan Birkemose i pressemeddelelsen.

Fellowshippet har en værdi på 500.000 kr. og skal bruges til bl.a. transportudgifter og til at købe Jan Birkemose fri fra sit nuværende job. Fellowshippet varer et halvt år.

"Jeg håber, at mit projekt bliver en ressource af inspiration og viden, der kan være med til at kvalificere de svære valg, som de danske medier skal træffe i den kommende tid," siger Jan Birkemose i meddelelsen.

Blandt tidligere modtager af Fyens Stiftstidendes fellowship er Jens Oluf Jersild, Mette Davidsen-Nielsen og Nikolai Thyssen.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere