MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_34337603.jpg Foto: Lars Just/Polfoto

Ekstra Bladet vil frifindes i sag om gidseldækning

Pressehistoriens største erstatningssag begyndte mandag, hvor to sømænd har sagsøgt Ekstra Bladet for ufrivillig eksponering af deres tid i somalisk fangenskab.

RITZAU

Chefredaktør for Ekstra Bladet, Poul Madsen, gav Søren Lyngbjørn hånden, da han mandag trådte ind i retslokalet i Københavns Byret.

"God kamp", sagde en smilende Eddy Lopez.

Men smilene og håndtrykkene dækker over et anstrengt forhold. De to sømænd Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har sagsøgt Ekstra Bladet for en million kroner. De vil have erstatning for den ufrivillige eksponering, de var udsat for, mens de sad fanget som gidsler i Somalia.

Søren Lyngbjørn sætter sig med besvær ned på sin plads i retten. Han går med stok og har kroniske smerter. Det skyldes nervebetændelse, som lægerne mener, skyldes lang tids dårlig kost og mangel på vitaminer.

Eddy og Søren sad samlet fængslet som gidsler i Somalia i to år og tre måneder. Mens de var i de somaliske piraters varetægt, dækkede Ekstra Bladet sagen massivt under overskriften: "Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia?"

Dækningen inkluderede blandt andet et stort ophængt banner på Rådhuspladsen.

Men Eddy og Søren føler sig krænket af avisen.

Sømænd: Mediedækning forlængede

De mener blandt andet, at Ekstra Bladet har forlænget deres tid i fangenskab, fordi piraterne kunne kræve en større løsesum grundet den kraftige mediedækning.

Mandag var den første retsdag, hvor sømændenes advokat, Heidi Steen Jensen, præsenterede sagen.

"Denne sag handler om beskyttelsen af privatlivets fred og ytringsfrihedens begrænsninger," sagde hun.

"Vi skal i denne sag klarlægge, om Ekstra Bladet har krænket deres ret til privatliv, og i så fald hvad konsekvensen skal være," sagde Heidi Steen Jensen.

Poul Madsen og avisen vil frifindes. Her mener man, at dækningen har medvirket til, at de to er blevet løsladt.

Ekstra Bladet har allerede modtaget en historisk hård kritik af Pressenævnet, som i en kendelse i december 2013 pålagde avisen at rydde hele forsiden med en undskyldning for at have brudt de presseetiske regler.

/ritzau/

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her