MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_34337603.jpg Foto: Lars Just/Polfoto

Mediejurist: Gidselsag er svær for Ekstra Bladet

To sømænd skal ikke forvente at få 1 mio. kr. i erstatning, mens også Ekstra Bladet kan få det svært, siger mediejurist om retssag, som indledes i dag.

AF

Der venter Ekstra Bladet en svær opgave i at bevise, at avisens kampagne for at få sømændene Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, der sad 838 dage i fangenskab, frigivet, har haft en positiv effekt på sagen, siger forskningschef i medieret på Danmark Medie- og Journalisthøjskole Vibeke Broberg til DR Fyn.

Partnerne mødes i en retssag, som indledes i dag. De to søfolks organisation, Søfartens Ledere, har trukket Ekstra Bladet i retten, fordi organisationen mener, at Ekstra Bladets kampagne om sagen i 2012 og 2013 gik for tæt på gidslerne og dermed krænkede privatlivets fred.

"Det er svært at efterprøve Ekstra Bladets argumenter. Man har ikke på baggrund af det materiale, der indtil nu er fremlagt, kunne sige, at avisens kampagne medvirkede til, at Eddy og Søren kom hurtigere hjem," siger Vibeke Broberg til DR Fyn.

EB: Fik sømænd hjem

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, mener, at avisens kampagne var med til at få sømændene hjem, siger han til DR Fyn. Han mener, at sømændene bør rette deres vrede mod rederiet, som de arbejdede for.

De to sømænd kræver en erstatning på 500.000 kr. hver, og at Ekstra Bladet fjerner fotos og udtalelser fra søfolkene på eb.dk, som, de mener, har været krænkende. Men ifølge Vibeke Borberg skal sømændene ikke regne med så høj en erstatning. Ifølge hende kommer godtgørelser for krænkelser i medierne sjældent over 100.000 kr.

Ekstra Bladet har tidligere fået omfattende kritik af Pressenævnet i sagen. Nævnet dengang lagde vægt på, at avisen ikke kunne gøre rede for, at kampagnen fremskyndede frigivelsen.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her