MediaWatch

Medie: Bankfond kan blive ny ejer af norsk mediehus

Norske Amedia har i nogle måneder været i en salgsproces, og en spiller fra den finansielle sektor meldes nu i spil som ny ejer.

Opdateret 09.30 med kommentar fra Sparebankstiftelsen DNB - Amedia, der udgiver en række aviser i Norge, er på vej til at få ny ejer. Siden efteråret 2015 har mediehuset været til salg, og en aktør fra finanssektoren er nu en del af kredsen af interesserede bydere. Det skriver det norske medie Medier24 på baggrund af oplysninger fra flere af hinanden uafhængige kilder.

Det er Sparebankstiftelsen DNB, der ifølge Medier24 har meldt sig på banen. Fonden blev stiftet i 2002 og er en udløber af en norsk bankfusion, der endte med skabelsen af Norges største bank DNB. Sparebankstiftelsen DNB ejer omkring 10 pct. af den norske bank.

Medier24 skriver, at mindst én anden interesseret part fortsat er med i opløbet om at købe Amedia, og at der skulle være tale om en udenlandsk fond. Mediet skriver ikke, hvilken fond der skulle være tale om.

I øjeblikket sidder Telenor og LO på hver lige over 44 pct. af aktierne i Amedia. De resterende aktier ejes af Fritt Ord og af selskabet selv.

Til Dagens Næringsliv siger topchef hos Sparebankstiftelsen DNB, at der snart kan ventes nyt i sagen.

"Jeg ser, at I spekulerer, men jeg kan ikke sige andet, end at vi håber at have mere information i løbet af dagen," siger Andre Støylen, adm. direktør for Sparebankstiftelsen DNB, til Dagens Næringsliv.

Ifølge Medier24 er prisen for Amedia et sted mellem én og to mia. norske kr., svarende til mellem 800 mio. kr. og 1,6 mia. kr. Ingen af sagens parter har ønsket at kommentere Medier24's oplysninger.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere