MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
torben_dalby_larsen_POLFOTO_CHRISTENSEN MATHIAS.jpg

Sjællandske Medier går fri af kritik i Pressenævnet

Sjællandske Medier får ingen kritik, men en løftet pegefinger, efter mediehusets afvisning af en pressemeddelelse. Afvisningen havde baggrund i kommunens stop for annoncering i Sjællandskes ugeaviser.

AF

Det vakte opsigt, da Sjællandske Mediers to ugeaviser, Lokalbladet Ringsted og Ringsted Weekend, i efteråret takkede nej til at bringe flere indlæg og meddelelser fra den midtsjællandske kommune og byrådsmedlemmer med baggrund i kommunens beslutning om at stoppe for den faste annoncering i ugeaviserne.

Økonomiudvalgets beslutning kostede avissider og kaldte på hårdere prioritering af stoffet, lød det fra Sjællandske Mediers chefredaktør Torben Dalby Larsen (foto).

"Så er der færre sider i en ugeavis, og så må vi prioritere," sagde han den gang.

Ugeaviser nedprioriterer byrådspolitik

En af dem, der fik afvist en pressemeddelelse, var Enhedslisten i Ringsted, der i september fik afslag, da partiet sendte en pressemeddelelse til ugeaviserne med budskabet: ”Enhedslisten ude af budget 2016”. Afslaget fik Enhedslistens medlem af byrådet i Ringsted Jan Jakobsen til at rejse sagen først i et læserbrev, der blev bragt i Sjællandske Mediers dagblad Dagbladet Ringsted, og efterfølgende i en klage til Pressenævnet.

Klagen knyttede sig til de presseetiske regler om, at medierne ikke må hindre "berettiget offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentligheden" samt punktet om, at "annoncering eller tredjeparts annoncering (her Ringsted Kommune, red.) ikke bør sammenblandes med mulighederne for at komme til orde gennem pressemeddelelser eller læserbreve".

Løftet pegefinger

Pressenævnet har nu behandlet sagen og frikender Sjællandske Medier for i det konkrete tilfælde at have hindret, at væsentlige informationer kom frem.

Sjællandske Medier får dog en løftet pegefinger fra nævnet, når det gælder Enhedslistens anden anke, der handler om sammenblandingen af kommercielle interesser og redaktionelt indhold.

"Pressenævnet har lagt vægt på pressemeddelelsens indhold samt det forhold, at redaktøren af ugeaviserne som følge af det almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet kan beslutte, hvad der skal bringes i aviserne," skriver Pressenævnet.

"Nævnet udtaler derfor ikke kritik, men bemærker, at det i en situation som den foreliggende må påhvile redaktøren en skærpet opmærksomhed med henblik på at sikre, at kommercielle interesser ikke får indflydelse på ugeavisernes redaktionelle indhold, jf. punkt B. 4 i de presseetiske regler."

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her