MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE

Krak.dk går på JP/Pols bannerbørs

Eniro Danmark, der bl.a. står bag Krak.dk, indgår som den første eksterne medieaktør samarbejde med JP/Politikens bannerbørs.

AF
Online-Auctions.jpg

En ny samarbejdsaftale med Eniro Danmark sikrer JP/Politikens bannerbørs, Dansk Udgivernetværk (DUN), et væsentligt løft i reach - evnen til at nå forbrugerne for annoncørerne.

Eniro Danmark har som den første medieaktør uden for JP/Politikens Hus valgt at indgå aftale med  DUN om salg af annoncer på Krak.dk. Det oplyser netværket i en pressemeddelelse. Dermed øges netværkets dækning med 14 procentpoint, så DUN's samlede reach stiger fra 43 til 57 pct. eller 2,6 mio. danskere om måneden, skriver netværket:

"For at opnå succes med auktionssalg i realtid er det afgørende at tilbyde høj dækning og have volumen i annonceplaceringerne. Eniro Danmark har i Krak et af Danmarks stærkeste mediebrands, og sammen med vore øvrige mediepartnere har vi med aftalen sikret os et stærkt afsæt," siger Martin Jensen, netværkschef i Dansk Udgivernetværk i meddelelsen.

Gennembrud for salg

DUN blev etableret i slutningen af sidste år af JP/Politikens Hus for at få en bid af den stadig større del af annoncekagen, der flyttes til det automatiserede RTB-salg, real time bidding. Netværket blev født med at omfatte Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken - men tælleer altså også fremover Krak.dk.

RTB-salget fik sit gennembrud på det danske marked sidste år. Ifølge Danske Mediers estimat stod auktionssalget for en omsætning på 104 mio. kr. sidste år mod stort set nul i 2011. Til sammenligning var annoncesomsætningen på mobil og web-tv hver omkring 40 mio. kr. i 2012.

Styrken i RTB-salget ligger dels i, at det er en omkostningseffektiv måde at sælge og købe annonceplads på, dels i at give gode muligheder for målretning af annoncekampagnerne.

Danske spiller

DUN er det største (og første) rent danske RTB-netværk med rod i den danske medieindustri - de største eksisterende netværk på markedet er drevet af internationale spillere som Google. Og den faktor har spillet ind, siger Carina Gjerløv Stougaard, chef for Krak Media Group hos Eniro Danmark i meddelelsen:

 "Det er et marked, som vil blive domineret af store udenlandske spillere, hvis de danske udgivere ikke gør dette modtrak. Vi er meget positive over for samarbejdet."

Så mange annoncekroner slugte Google og Facebook i 2012  

JP/Pol går i luften med bannerbørs  

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her