MediaWatch

Politikens betalingsmur i luften til maj

Til maj får brugerne af Politikens netavis 25 artikler gratis, men derefter koster det 44 kr. at læse med.

44 kroner. Så meget vil det fra maj koste, hvis man som bruger af Politikens netavis vil have adgang til mere end 25 artikler om måneden. Det fortæller Politikens digitale chefredaktør, Lars Grarup, til Pol.dk:

”Vi er de første, der er ude med den her model på det danske marked, og derfor har vi også diskuteret prisen en hel del. Men den ligger meget tæt på den første udmelding, vi kom med, nemlig at prisen cirka skulle være den samme som en god kop kaffe,” siger han om abonnementet, som er tilgængeligt på tværs af alle digitale platforme.

For uden abonnementet til 44 kr. vil der også være et udvidet digitalt abonnement til 66 kr., som også åbner for Politiken Plus på nettet og bl.a. giver abonnenterne mulighed for at købe ind i Plus-butikken til medlemspris. Derimod vil abonnenter på printavisen og på e-avisen fortsat have fri adgang til hele politiken.dk.

Trafikken vil falde

Avisen vurderer er, at omkring 10 pct. af Pol.dk's knap 900.000 månedlige brugere vil ramme loftet på 25 gratis artikler, og ifølge Lars Grarup er man opmærksom på, at indførelsen af betalingsmuren vil koste trafik på sitet:

”Vi tror, at det kan ende med cirka 10-15 pct. i trafiknedgang. Politiken.dk har mellem 45 og 50 mio. sidevisninger på en måned, så selv om vi skulle opleve en lille trafiknedgang, så er vi stadig et meget stort medie,” siger Lars Grarup, der samtidig forventer, at 1-2 pct. af Pol.dk's brugere tegner et digitalt abonnement i løbet af det første år.

Berlingske mangler

Med Politikens udmelding mangler der dermed kun en tidsplan for Berlingske, der også har meldt ud, at avisen lancerer en betalingsmur i begyndelsen af 2013.

I lighed med Politiken vil Berlingske også gøre brug af "klippekortsmodellen", men det er endnu uvist, hvor mange artikler bliver gratis, og hvilken pris de digitale abonnementer får.

Jyllands-Posten indførte en betalingsmur i form af den såkaldte premium-model i begyndelsen af december. Her er kun visse artikler med særligt indhold låst, mens resten forbliver gratis, og formålet har netop været, at der ikke måtte mistes trafik.

Digital direktør på Jyllands-Posten, Jens Nicolaisen, fortalte for nylig til MediaWatch, at man var tilfreds med lanceringen, men ville ikke offentliggøre tal for udviklingen. Jyllands-Postens premium-abonnement koster 99 kr. om måneden.

50.000 vil læse JP-artikler med prisskilt

Forsiden lige nu

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere