MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE

Trygfonden: Vi er rigtig glade for samarbejdet med Berlingske

Berlingske har selv prioriteret stoffet, vi har alene stillet tekst og foto til rådighed, siger dokumentarist Christian Nørr, der står bag det tema, Berlingske i dag beklager.

AF
50988-img1

Trygfonden tilbød Berlingske fotos og tekst. Og resultatet, seks sider i søndagstillægget Magasin om Trygfondens projekter, er ganske godt, siger dokumentarist i Trygfonden, Christian Nørr.

For Trygfonden er det intet problem, at Nørr selv er skribenten i Berlingskes artikler. En dobbeltrolle, som Berlingske selv har beklaget som en redaktionel bommert.  

"Vi er rigtigt glade for de seks sider, der var i Berlingske i søndags," siger Christian Nørr.

Han mener dog, at det ikke er de seks sider i sig selv, der gør forskellen. 

"Det er usædvanligt, at man får dækning på seks sider og en side i indland (En artikel i første sektion handler om frivilligt arbejde, dog uden at nævne Trygfonden, red.). Men for os hænger værdien mere sammen med, at det er et vigtigt budskab, som vores projekt handler om: danskernes engagement og lyst til frivilligt engagement. Og det hjælper Berlingske med at brede ud. Jeg går ud fra, at det er fordi, at Berlingske også synes, at det er et emne der er værd at sparke til redaktionelt, når de prioriterer som de gør. Og det er vi naturligvis meget glade for," siger han. 

Ingen penge indblandet
Christian Nørr forklarer, at han kontaktede Berlingske og sendte en stribe fotos for at fortælle om fondens projekt: En fotoudstilling om 20 projekter, der er støttet af Trygfonden. Christian Nørr har selv været journalist på Berlingske gennem seks år. 

"Vi har henvendt os til Berlingske og spurgt, om de var interesserede i at samarbejde, og det var de. Vi har stillet en fotoudstilling til rådighed, og de har besluttet, at jeg skulle levere teksterne. Vi har ikke haft nogen indvirkning på hverken placeringen eller prioriteringen af stoffet - det er Berlingskes egen beslutning," siger Christian Nørr.

Han fortæller, at der ikke har været penge indblandet. Trygfonden har stillet billeder og tekst til rådighed gratis.

Hvad har været jeres overvejelser omkring risikoen for dårlig omtale? Det kunne blive opfattet som skjult reklame eller pr, når en virksomhed eller organisation skriver om sig selv?

"Jeg har ikke nogen problemer med det som sådan. Vi har ikke noget at skjule, og jeg står fuldstændigt inde for hvert et komma i de artikler. Det fremgår klart, at det er Trygfondens projekt, og vi har ikke forsøgt at få det til at ligne en Berlingske-artikel. Det har stået Berlingske frit for at gøre opmærksom på, at jeg arbejder for Trygfonden," siger han.

Det er blandt andet dette - den manglende journalistiske "varedekleration" -  som Lisbeth Knudsen i dag har beklaget. 

Trygfonden samarbejder ofte med aviserne
Laver i ofte denne type samarbejde med aviser eller andre medier?

"Jeg har kun arbejdet her i knapt et år, og jeg kender ikke til andre projekter som dette. Men det ville sagtens kunne lade sig gøre at lave denne type samarbejde, hvor vi henvender os med et budskab og noget materiale, og så er det mediet selv, der beslutter, om de vil samarbejde med os," siger Christian Nørr. 

Han understreger samtidig, at Trygfonden på andre områder samarbejder med dagblade. Blandt andet har fonden støttet flere journalistiske projekter økonomisk -  eksempelvis Jyllands-Postens undervisningsmateriale om privatøkonomi, Politikens avis om sikker trafik eller prisen "Årets helt", som Jyllands-Posten uddeler i samarbejde med fonden. 

Trygfonden uddelte i 2011 omkring 500 mio. kr. til "tryghedsskabende projekter". 


- JHT

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis