MediaWatch

Norske lokalaviser får digitalt kundeboom på sekundarettigheder

Livestreaming af bl.a. lavere rangerende fodboldrække og ungdomsturneringer har sikret norske Amedia et tocifret antal nye digitale kunder.

Norges største lokalaviskoncern, Amedia, har fået 10.000 nye digitale abonnenter på bare tre måneder. Og opskriften er ganske utradtionel, skriver Klassekampen.

Halvdelen af Amedias 63 lokalaviser satser nemlig på livestreaming af fodboldkampe. Men i og med at rettighederne til de store ligaer er en milliardindustri, er det i stedet lavererangerende rækker, som Amedias lokalaviser har kastet sin kærlighed på. Det gælder bl.a. Postnord-ligaen, som er den tredjebedste herreliga i Norge, samt en række kampe fra kvindernes Champions League og ungdomsturneringer såsom Dana Cup og Norway Cup.

I alt har Amedias aviser streamet over 1500 kampe i år, og hvad angår Postnord-ligaen, så er fidusen, at 13 af Amedias lokalaviser dækker byer, som har et hold i ligaen.

"Der er ingen andre ting, som udløser lige så mange nysalg som streaming af sportsbegivenheder," siger Amedias direktør for indholdsudvikling, Jostein Larsen Østring, til Klassekampen.

Amedia vil ikke oplyse, hvor meget koncernen har betalt for rettighederne til Postnord-ligaen. Men ifølge Jostein Larsen Østring er de abonnenter, der kommer til på grund af kampene, mere værd end investeringen.

Foruden fodboldkampe livestreamer Amedia også fra kulturdebatter, folkemøder og kommunebestyrelsesmøder, som bliver lagt ud til abonnenterne.

Amedia har i dag 159.000 digitale abonnenter.

Forsiden lige nu

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere